marți, 19 aprilie 2011

Cum să-mi fac prieteni şi să-mi păstrez prieteniile?

    Unii spun că prietenia este o floare rară, o specie pe cale de dispariţie, oare este adevărat? Prietenia despre care dorim să vorbim nu este amestecul acela de îndrăzneală şi nebunie, tupeu şi refugiu ieftin şi nici nu vorbim de înhăitarea la gaşcă. Tot mai mulţi oameni îşi găsesc foarte greu prieteni adevăraţi. Biblia vorbeşte despre prietenii şi este important să luăm aminte la acele lucruri.
   Cum să-mi fac prieteni? În primul rând cunoaşte-te pe tine foarte bine, pune-ţi viaţa în rânduială. Vezi cum vrei să-ţi trăieşti viaţa, ce principii, ce valori, ce obiceiuri ai sau vrei să ai. În al doilea rând caută oameni care au aceleaşi valori ca tine, aceleaşi principii şi acelaşi obiceiuri. Într-adevăr, niciodată nu vei găsi copia fidelă a ta însă în linii mari trebuie să aveţi acelaşi ţeluri. De exemplu: Dacă valoarea ta sunt hainele şi principiul tău este niciodată nu va trece o lună de zile până nu-mi voi procura o haină de firmă, cu siguranţă nu-ţi vei dori un prieten care nu pune accent pe hainele care le îmbracă. Dacă valoarea ta este fotbalul şi eşti gata să petreci tot timpul tău pe terenul de fotbal, cei care au aceleaşi valori îţi vor fi prieteni. Tensiunea apare atunci când trebuie să stabileşti care sunt priorităţile, unele valori sunt mai importante ca altele, unele activităţi sunt mai importante ca altele, unele persoane sunt mai importante ca altele în viaţa fiecăruia. În al treilea rând este important să stabileşti priorităţile. Iar ultimul pas este rugăciunea, numai Dumnezeu este cel care îţi poate da prieteni adevăraţi, El care cunoaşte inimile şi intenţiile tuturor oamenilor.
    Cum să-mi păstrez prieteniile? Câteva sfaturi. Nu idolatriza persoana respectivă. Conştientizează de fiecare dată ce fel de relaţie este cu persoana respectivă şi nu trece limitele relaţiei. Cedează când apar neplăceri în relaţie, desigur dacă nu este vorba de a negocia principiile, priorităţile, valorile şi obiceiurile bune. Tovărăşiile trebuie să fie acelea care să te ajute să le respecţi, nu care să te separe de ele. Roagă-te pentru prietenii tăi, poate de cele mai multe ori eşti singurul om care se roagă pentru ei.
    Prietenia lui David şi Ionatan sunt un caz în care se pot evidenţia aceste lucruri spuse mai sus. Credeţi că mai pot exista astăzi prietenii adevărate? Dacă îl avem pe Dumnezeu ca Prieten de ce mai avem nevoie de alţi prieteni? Care sunt textele biblice care vorbesc despre prieteni? Şi desigur aştept sfaturi pentru cele două aspecte: închegarea unei prietenii şi dăinuirea prieteniilor.

5 comentarii:

  1. Poate pe cale de disparitie nu, dar floare rara cu siguranta.Greu gasesti pe cineva compatibil, cu care sa ai acea relaxare si confort relational.Intr-adevar e important sa ne cunoastem si sa stim ce principii avem si Biblia chiar ne indeamna sa fim atenti la ce fel de prietenii ne "inrolam".

    RăspundețiȘtergere
  2. :)Citind acete randuri,m-ai facut sa ma gandesc ce fel de prieten sunt eu... :) Da,asta e un subiect care imi incalzeste sufletul mereu.Eu consider prietenii un fel de "extensie" a ceea ce sunt eu,deci sunt parte din mine iar acest lucru ma face sa-i pretuiesc foarte mult.Nu pentru ca sunt "un alt eu" ci pentru ceea ce reprezinta pentru viata mea,pentru influenta,atasamentul,grija si toate lucrurile invatate de la ei;de aceea e foarte important pe cine primim in prietenie....pentru ca pretenia reprezinta o legatura intre suflete si ma gandesc..daca PRIMUL nostru prieten este Hristos,vom intra in tovarasie cu alte persoane care sunt prietene cu Hristos sau... pot fi prietene cu El :) Va salut,numai bucurie!:)

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, e important sa stim sa ne alegem prietenii dar si sa stim cum sa ii pastram.De multe ori tinem mintea mai usor ce ni s-a gresit decat ce ni s-a oferit.

    RăspundețiȘtergere
  4. :) Da,asa-i...Poate pentru ca in ochii nostrii noi suntem pe locul intai si atunci,noi fiind si arbitri dar si cei mai buni jucatori,e cam greu de concurat cu noi...
    PS:In sfarsit m-am prins si eu cum functioneaza chestia asta(dupa ce am stat pe putin doua ore ca cineva sa-mi aprobe comentariul) :)))

    RăspundețiȘtergere
  5. "Prietenul este persoana de care cineva este legat printr/o afecţiune deosebită, bazată pe încredere, stimă reciprocă, pe idei sau principii comune." "Prietenia este legătura creată între două persoane care au lucruri în comun".Acestea sunt definiţiile DEX-ului. Sunt acord cu aceste definiţii în cea mai mare parte a lor.
    Definiţia oricărui termen trebuie căutată în Scriptură, cel puţin ca şi concept dacă nu ca termen. Primul text care vreau să-l amintesc este cel din Evanghelia după Ioan 15:12-15. 2. Aceasta este porunca Mea: să vă iubiţi unul pe altul, precum v-am iubit Eu.
    13. Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să şi-l pună pentru prietenii săi.
    14. Voi sunteţi prietenii Mei, dacă faceţi ceea ce vă poruncesc.
    15. De acum nu vă mai zic slugi, că sluga nu ştie ce face stăpânul său, ci v-am numit pe voi prieteni, pentru că toate câte am auzit de la Tatăl Meu vi le-am făcut cunoscute.

    Prietenia lui Cristos faţă de ucenicii săi are la bază dragostea. Nu dragostea ca sentiment ci ca faptă. Prietenia lui Cristos ne este condiţionată de ascultarea poruncilor divine. Oglindit în relaţie de prietenie între oameni prietenia trebuie să fie condiţionată de păzirea poruncilor Lui (nu ale noastre:)). Ultimul verset amintit descrie o realiatate a prieteniei cu Dumnezeu: transparenţa. Face cunoscut tot ceea ce ţine de natura relaţiei respective. Asta nu înseamnă a spune tot ce gândesc, tot ce fac şi tot ce nutresc în inima mea co tot ceea ce priveşte relaţia mea cu celălalt.

    RăspundețiȘtergere